Just det, jag glömde en bild i förra inlägget…
Tur som sjutton att Engelsmännen vet att de är galet ute med sin vänstertrafik och märker ut gatan för alla stackare som spenderat sitt liv som majoriteten av alla andra på jordklotet som har högertrafik.
Utan den där markeringen så tror jag på allvar (nej ok, kanske inte) att varken jag eller Emma hade kommit hem levande från våran resa.
;-)
Ja, hade inte den där markeringen funnit så hade ni ju varit (över)körda.. Hahaha..
Hahahaha! Den ordvitsen har inte Emma tänkt på, den måste jag säga imorn… Hahaha! :-)
Japp, visst var det lite Emma-style över den va.. Men jag han före! Hehe..
Vänstertrafikeffekten skulle nog ha varit mer noterbar om du inte hade tagit bilden på en enkelriktad gata där man i ena riktningen ser sig för åt vänster som man normalt gör exempelvis i Sverige. Vid övergångsställen på brittiska dubbelriktade gator är budskapet “Look Right”. För övrigt är det ju inte britterna som är snett ute, utan exempelvis svenskar, isländare, österrikare, tjecker och alla andra som vid olika tidpunkter kördes över av den politiska eliten och tvingades över till högra sidan av vägen. Vänstertrafik är det naturliga, vilket du snart skulle märka om du provade på att köra bil i Storbritannien eller något annat land där man inte bytt sida. Fast du bör nog inte ge dig ut i trafiken i centrala London utan att ha känt dig för i lugnare omgivningar först…
Annars så har jag sett statistik på att när vi införde högertrafik så blev det mindre olyckor också… ;-) Annars så var jag kanske inte ute efter att fånga ”vänstertrafikeffekten” utan bara just ”look left”. ;-)
Effekten är bra vilket håll man än tittar åt – på sina håll skulle det inte skada med liknande målningar i Stockholm eller andra städer heller, speciellt på vissa enkelriktade gator. När det gäller nedgången i olycksfrekvensen när Sverige lade om till högertrafik så stämmer det du säger. Det kunde inte ha gått annorlunda med tanke på övervakning, lågt satta hastighetsgränser samt inte minst att folk skärpte sig när de över en natt blev tvungna att spegelvända sitt trafikbeteende. Vad högerentusiasterna oftast väljer att glömma är att olyckorna snart ökade igen och att andelen frontalkrockar faktiskt ökade, vilket lär bero på att de flesta människor är högerhänta och har ett så kallat dominant högeröga. Högerkörningen i sig gjorde alltså inte trafiken säkrare, utan det var närmast vad vi kan kalla skärpningskampanjen som hade effekt. Trafiken var nämligen mindre reglerad och mer odisciplinerad före 3 september 1967. Nå, det var bara några synpunkter från en som råkade vara yngre och befinna sig i Sverige på den tiden…
Ok. :-) Tänk vad mycket nytt man kan lära sig av sin blogg. Tack för dina synpunkter!
Det var så lite så. Jag råkade halka in på din blog av en tillfällighet, i mitt arbete har jag sysslat med fordon och trafikfrågor under en lång följd av år och man blir väl lite yrkesskadad samt inte minst nördig, antar jag. Ha det bra i fortsättningen oberoende av vilken sida du färdas vidare på!
Haha, ok! Det är himla lätt att bli yrkesskadad, jag synar varenda trycksak i sömmarna. :-) Ha det fint du med!